Click Here For English.

Akdeniz Estetik Kongresi, SANART Estetik ve Görsel Kültür Derneği tarafından Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi işbirliğiyle düzenlenmektedir. Kongre, geçmişi kavrayışımız ile bugünü deneyimleyişimiz arasındaki ilişkiyi, bu dinamiğin estetik boyutlarına odaklanarak inceleyecektir. Kongrenin ana konuşmacıları arasında Thierry de Duve, Jacob Lund, Alan Wenham-Prosser ve Eray Çaylı gibi tanınmış uzmanlar yer almaktadır. Kongre alt başlıkları ile tarihselliğin ve çağdaşlığın farklı boyutlarına odaklanarak bu konularda verimnli bir diyalog ortamı yaratmayı amaçlıyoruz.

Akdeniz Estetik Kongresi (MCA) ilk olarak 2000 yılında Yuananistan Estetik Kurumu tarafından, “Üçüncü Binyılın Eşiğinde Estetik” başlıkğıyla Atina’da düzenlenmiştir. Kongre sırasında Michelis Vakfı’nda daimi bir sekreterya kurulmasına ve kongrenin farklı Akdeniz ülkelerinde düzenli olarak yapılmasına karar verildi.

Kuruluşundan bu yana MCA, her biri farklı bir temayla aşağıdaki ülkelerde düzenlenmiştir:

2000: Atina, Yunanistan – “Üçüncü Binyılın Eşiğinde Estetik”

2003: Kartaca, Tunus – “Mekanlar ve Anılar”

2006: Portoroz, Slovenya – “Hayal Gücü, Duygusallık ve Sanat”

2008: İrbid, Ürdün – “Sanat ve Zaman”

2011: Cartagena, İspanya – “Sanat, Duygu ve Değer”

2014: Floransa, İtalya – “Estetikte Olgular ve Değerler: Güncel Riskler ve Yaklaşımlar”

2019: Lizbon, Portekiz – “Estetik, Eleştiri ve Küratörlük”

2021: Delphi, Yunanistan – “Çağdaş Kentlerde Gündelik Hayatın Estetiği”.

2025: Çanakkale, Türkiye – “Tarihsellik ve Çağdaşlık”.

9. AKDENİZ ESTETİK KONGRESİ ÇAĞRI METNİ
17-20 Eylül 2025, Çanakkale

Tarihsellik ve Çağdaşlık

SANART Estetik ve Görsel Kültür Derneği tarafından Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi iş birliğiyle düzenlenen 9. Akdeniz Estetik Kongresi için bildiri özetlerinizi bekliyoruz. “Tarihsellik ve Çağdaşlık” başlığını taşıyan kongrede, geçmişi kavrayışımız ile bugünü deneyimleyişimiz arasındaki karmaşık ilişkiyi, özellikle bu dinamiğin estetik boyutlarına odaklanarak inceleyeceğiz.

Hem küresel bağlılık hem de yerel özgünlüklerle tanımlanan bir dünyada, zamansal coğrafyalarımız, tarihin kalıcı mirasları ile günümüzün daima değişen akımları arasında sürekli bir gerilim ile şekillenmektedir. Bu gerilimde nasıl yol alıyoruz? Geçmişe dair farkındalığımız, estetik duyarlılıklarımızı ve günümüzün yaratıcı pratiklerini nasıl şekillendiriyor?

Thierry de Duve, Jacob Lund, Eray Çaylı ve Alan Wenham Prosser’ın ana konuşmacılar olarak katılacağı kongrede dünyanın farklı coğrafyalarından ve farklı disiplinlerden araştırmacıları bir araya getirecek bir diyalog ortamı yaratmayı amaçlıyoruz.

Kongre dili İngilizce ve Türkçedir.

17-20 Eylül 2025 tarihlerinde Çanakkale’de düzenlenecek olan kongremize aşağıdaki konuları ele alan (ancak bunlarla sınırlı olmayan) bildiri özetlerinizle başvurabilirsiniz:

•Temeller ve Çerçeveler: Tarihsellik ve çağdaşlığın tanımlanması; Tarihsel bilinç kuramları; Estetik ve tarihsel imgelem.

•Estetiğin Tarihsel Perspektifleri: Antik çağda estetik; Orta çağ estetiği; Rönesans estetiği; Modern ve Postmodern estetik.

•Tarihsellik ve Sanatın Çağdaş Tezahürleri: Sanatta tarihin temsili; Müze ve arşivlerin rolü; Dijital tarihsellik; Çağdaşlık, sanat ve yeni teknolojiler.

•Estetik ve Tarih Politikası: Tarih, bellek, travma ve unutuş; Tartışmalı tarihler; Tarihsel temsilin etiği.

•Gelecek Yörüngeleri: Geçmişin geleceği; Estetik ve Antroposen; Transhümanizm ve insan sonrası; Yapay zeka ve sanat.

•Gelenek ve Estetik: Estetik değerin kaynağı olarak gelenek; Geleneğin yeniden yorumlanması; Gelenek ve yenilik; Geleneğin küreselleşmesi; Gelenek ve kimlik.

Konferans Mekanı:

Akdeniz Estetik Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Troia Kültür Merkezi’nde gerçekleşecektir. Çanakkale kenti tarihi ve kültürel zenginlikleriyle geçmişin ve çağdaş düşüncenin kesişim noktalarını araştıran bir konferans için ideal bir coğrafi deneyim sunmaktadır. Tepeden Çanakkale Boğazı’nı izleyen Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi antik ve modern tarihle dolu bir bölgede yer almakta ve geçmişin günümüz üzerindeki kalıcı etkisini dokunaklı bir şekilde hatırlatmaktadır. Çanakkale’nin konumu ayrıca Troya ve Assos gibi önemli tarihi mekanlara kolay erişim sağlayarak konferans deneyimini keşif ve düşünme fırsatlarıyla zenginleştirmektedir.

Çevrimiçi Katılım:

Yüz yüze etkileşimin, farklı disiplinlerden ve kültürlerden akademisyenler ve araştırmacıların iletişim olanaklarını artırdığına, araştırmacılar arasında yaratıcı tartışmaları teşvik ettiğine ve bilimsel etkinlik deneyimini zenginleştirdiğine inanıyoruz. Bu nedenle kongreye yüz yüze katılımı teşvik ediyoruz. Ne var ki koşulların kimi araştırmacıların bilimsel etkinliklere katılımını sınırladığının farkındayız. Eşit erişimi desteklemek amacıyla sınırlı da olsa katılımcılarımıza çevrimiçi katılım olanağını da sunuyoruz. Bu seçeneği yalnızca yüz yüze katılımınıza mâni olan önemli engelleriniz (finansal, fiziksel vb.) varsa değerlendirmenizi öneririz.

Geziler:

Cuma günü kongrenin sona ermesinin ardından Cumartesi günü, Yunan mitolojisindeki rolüyle ünlü efsanevi Troya kentine bir gezi düzenleyeceğiz. Bu gezinin bu ikonik mekanları ilk elden keşfetmek ve tarihin izinde yürümek için harika bir fırsat olacağını düşünüyoruz. Ayrıca, talebe bağlı olarak, Birinci Dünya Savaşı’ndan kalma, muazzam bir tarihi öneme sahip olan ve korunmuş savaş alanlarıyla ünlü Gelibolu Yarımadası’na alternatif bir gezi düzenlemeyi planlıyoruz. Gezi programları, maliyetler ve kayıt ile ilgili bilgileri kongreden önce tüm katılımcılara e-posta ile göndereceğiz.

Kongre Takvimi:

Özet Gönderimi için Son Tarih: 25 Haziran 2025

Kabul Edilen Bildirilerin İlanı: 1 Ağustos 2025

Kongre Ücreti Erken Ödeme İçin Son Gün: 15 Ağustos 2025

Kongre Ücreti:

Uluslararası Delegeler için Kayıt Ücreti: 150 Euro (geç kayıt veya kongre esnasında ödeme: 200 Euro)***

Öğrenci Ücreti: 100 Euro

Türkiye’den Delegeler için Kayıt Ücreti: 2000 TL** (geç kayıt veya kongre esnasında ödeme: 2500 TL)

Herhangi Bir Kurumda Çalışmayan Öğrenciler ve SANART Üyeleri: 1500 TL**

Kongreye dinleyici olarak katılmak ücretsizdir. İzleyicilerin kayıt yaptırması gerekmemektedir.

* Kayıt Ücretine Kongre Paketi, Öğle Yemekleri, Ara İkramlar ve Bildiri Özetleri e-kitabı dahildir.

Kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olarak SANART, kongre başvuru ücretlerini öncelikle etkinliğin masraflarını karşılamak için kullanır. SANART etkinliklerinde, ilkesel olarak, kongre düzenlenmesinde ve organizasyonunda çalışan herkese (öğrenciler, tasarımcılar, organizatörler, hakemler vb.) katkılarının ve emeklerinin karşılığında sembolik de olsa bir ödeme yapmaya çalışır. Kongrenin masrafları karşılandıktan sonra elimizde bir para kalırsa bu para sonraki etkinliklerde kullanılmak üzere SANART dernek bütçesine aktarılır.

** Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu’ndan alınan bir destek sayesinde Türkiye’den katılımcılar için kongre ücretlerini bir miktar düşük tutabiliyoruz.

*** Maddi zorluklar nedeniyle kongreye katılmakta güçlük çeken katılımcılar, finansman olanakları hakkında bizimle iletişime geçebilirler. Katılımda bölgesel ve kültürel çeşitliliği artırmak için çalışıyoruz ve finansal engelleri azaltmak için elimizden geleni yapacağız. Mevcut seçenekleri tartışmak için lütfen mca@sanart.org.tr adresinden bizimle iletişime geçin.

Bilimsel İletişim Ağı’nın “Bilimsel Etkinliklere Katılımda Eşitlik Manifestosu”nu destekliyoruz.

e. Murat  ÇELİK (SANART, Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Özgür UÇAR (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Evren KARAYEL GÖKKAYA (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Uygar ABACI (Penn State Üniversitesi, ABD)

Pelin Yoncacı ARSLAN (SANART, ODTÜ, Türkiye)

Argun Abrek CANBOLAT (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Kaiti DİMİTSANTOU-KREMEZİ (Atina Ulusal Teknik Üniversitesi, Yunanistan)

Deniz ERBAŞ (Troya Kültür Derneği, Çanakkale Bienali, Türkiye)

Çağaman ESİRGEMEZ (Çanakkale İl Kültür ve Turizm Müdürü, Türkiye)

Lisa Giombini (Roma Tre University, İtalya)

Rıdvan GÖLCÜK (Troya Müzesi Müdürü, Türkiye)

Bedriye KABA IŞIK ( SANART, Türkiye)

Adrián Kvokačka (University of Presov, Slovakya)

Emre KOYUNCU (Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Zeynep İrem ÖZATAY (Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Esen ÖZYURT (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Ekin PINAR (Sanart, ODTÜ, Türkiye)

Gözde KIRAL UÇAR (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Yalçın ARMAĞAN (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Türkiye)

Hakan ATAY(Mersin Üniversitesi, Türkiye)

Cumhur ASLAN (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Rüstem ASLAN (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Deniz ALTAY BAYKAN (Bilkent Üniversitesi, Türkiye)

F. Cânâ BİLSEL (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Antje BOSSELMANN-RUICKBIE (Justus-Liebig-Universität Gießen, Almanya)

Seyhan BOZTEPE (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Troya Kültür Derneği, Türkiye)

Murat CANKARA (Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, Türkiye)

Erdal CENGİZ (Ankara Universitesi, Türkiye)

Övünç CENGİZ (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Ali CENGİZKAN (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Didem ÇATAL (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Seda Coşar ÇELİK (Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Türkiye)

Karun ÇEKEM (Ege Üniversitesi, Türkiye)

Devrim DİRLİKYAPAN (Bilkent Üniversitesi, Türkiye)

Jale Özata DİRLİKYAPAN (Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Özge EJDER (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Türkiye)

Bora ERDAĞI (Kocaeli Üniversitesi, Türkiye)

Toros Güneş ESGÜN  (Hacettepe Üniversitesi, Türkiye)

Ahmet Cüneyt GÜLTEKİN (Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Suna GÜVEN (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Fethi KABA (Anadolu Üniversitesi, Türkiye)

Cem KAMÖZÜT (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Türkiye)

Çağla KARABAĞ (Hacettepe Üniversitesi, Türkiye)

Kemal Reha KAVAS (Akdeniz Üniversites, Türkiye)

Harun KAYGAN, (Güney Danimarka Üniversitesi, Danimarka)

Pınar KAYGAN, (Latvia Sanat Akademisi, Danimarka)

Nazile KALAYCI (Hacettepe Üniversitesi, Türkiye)

Manfred MİLZ (Johannesburg Üniversitesi, Güney Afrika)

Onur ÖZBEK (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Lale ÖZGENEL (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Ceren KATİPOĞLU ÖZMEN(Çankaya Üniversitesi, Türkiye) 

Güven Arif SARGIN (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Corry SHORES (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Ayşen SAVAŞ (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Emre ŞAN (İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, Türkiye)

Mehmet ŞİRAY (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Türkiye)

Demet TAŞDELEN (Anadolu Üniversitesi, Türkiye)

Sibel Oktar THOMAS (Özyeğin Üniversitesi, Türkiye)

Ertuğrul Rufayi TURAN (Ankara Üniversitesi, Türkiye)

Halil Turan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye)

Hikmet ÜNLÜ (Hacettepe Üniversitesi, Türkiye)

Mert YAVAŞÇA (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye)

Gamze KESKİN YURDAKURBAN (Kırklareli Üniversitesi, Türkiye)

Thierry de Duve

Sanat tarihçisi ve filozof Thierry de Duve, New York Şehir Üniversitesi – Hunter College’da Evelyn Kranes Kossak Profesörüdür. İngilizce yayınları arasında şu kitaplar bulunur: Pictorial Nominalism (1991), Kant After Duchamp (1996), Clement Greenberg Between the Lines (1996, 2010), Look-100 Years of Contemporary Art (2001), Sewn In the Sweatshops of Marx: Beuys, Warhol, Klein, Duchamp (2012), Aesthetics at Large, Volume One: Art, Ethics, Politics (2018) ve Duchamp’s Telegram, From Beaux-Arts to Art-in-General (2023). de Duve’ün birçok kitabı farklı dillerde de yayımlanmıştır. Halen Aesthetics at Large‘ın Farewell to Romanticism başlıklı ikinci cildi üzerinde çalışmaktadır.

Jacob Lund

Jacob Lund, Aarhus Üniversitesi İletişim ve Kültür Fakültesi’nde Estetik ve Kültür alanında Doçent olarak çalışmakta ve Çağdaş Koşullarda Sanatsal Pratiğin Araştırılması Merkezi’nin direktörlüğünü yürütmektedir. 2006’dan beri Geoff Cox ile birlikte Sternberg Press’in The Contemporary Condition adlı kitap serisinin editörlüğünü yapmaktadır ve 2007-2023 yılları arasında The Nordic Journal of Aesthetics’in baş editörlüğünü yürütmüştür. Lund’un estetik, sanat çalışmaları, eleştirel teori ve karşılaştırmalı edebiyat alanlarında çok sayıda yayını bulunmaktadır. Halen, 2022-2026 yılları arasında yürütülecek olan ve Novo Nordisk Vakfı’nıntarafından desteklenen Artistic Practice under Contemporary Conditions adlı araştırma projesinde çalışmaktadır (https://cc.au.dk/en/apcc). Son kitabı The Changing Constitution of the Present’dır: Essays on the Work of Art in Times of Contemporaneity başlığını taşımaktadır (Sternberg, 2022).

Eray Çaylı

Eray Çaylı, Doktora (University College London, 2015), Hamburg Üniversitesi’nde Antroposen’de Şiddet ve Güvenlik Odaklı Beşeri Coğrafya Profesörüdür. Çalışmaları coğrafya, antropoloji ve maddi/görsel kültürü harmanlayarak, fiziksel mekanların ve bunların imgelerinin Türkiye çevresinde ve diasporalarında siyasi şiddet ve meydan okumada oynadığı rolü araştırmaktadır. Yayınları arasında Earthmoving adlı monografi bulunmaktadır: Extractivism, War, and Visuality in Northern Kurdistan (2025, University of Texas Press), Victims of Commemoration: The Architecture and Violence of Confronting the Past in Turkey (2022, Syracuse University Press), İklimin Estetiği: Antroposen Sanatı ve Mimarlığı Üzerine Denemeler [Climate Aesthetics: Essays on Anthropocene Art and Architecture] (2020, Everest; Türkçe; genişletilmiş baskı 2023’te yeniden basıldı) ve Architectures of Emergency in Turkey: Heritage, Displacement and Catastrophe (2021, Bloomsbury/I.B.Tauris) başlıklı derleme bulunmaktadır. Journal of Visual Culture dergisinin editörlerindendir.

Rüstem Aslan


1965’te İstanbul’da doğan Rüstem Aslan, İstanbul Üniversitesi Prehistorya Bölümü’nden mezun oldu. Doktorasını 2006 yılında Tübingen Üniversitesi’nde (Almanya) M. Osman Korfmann danışmanlığında Prehistorik Arkeoloji alanında tamamladı. Akademik kariyerine Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde (Türkiye) başladı. 1988’den beri Troya kazı ekibinin bir üyesi olarak, Troya çevresindeki Tunç Çağı yerleşim sisteminin haritalanmasına odaklanan bir yüzey araştırması projesini (2007-2011) yönetti. 2013 yılında Troya kazısının direktörü oldu. Son çalışmaları Troya’nın arkeolojik topografyası ve arkeolojisi üzerinedir. Alanında birçok makale ve kitap yazmıştır.

Allan Wenham-Prosser

1944’te Galler’de doğan Alan Wenham-Prosser, mühendislik kariyerinin yanı sıra müzik ve felsefe ile ilgilendi. Genç yaşlardan itibaren müzik eğitimi aldı ve Kuran da dahil olmak üzere dini metinleri araştırdı. 1964 yılında Vedanta felsefesi üzerine çalışmaya başladı ve 1965 yılında bir mistikle derin bir karşılaşma yaşadı. 1971’de evlendi ve felsefi ilgilerini paylaşan ve Mevlevi geleneklerini uygulayan üç çocuk yetiştirdi. 1976’dan beri Mevlevi müziğine duyduğu derin bağın etkisiyle İstanbul’a sıkça seyahat etti ve bir Mevlevi grubuna katıldı. Ünlü Türk müzisyenlerle çalışarak Ney, Kudüm ve Tanbur’da ustalaştı. Müzik çalışmalarını Middlesex Üniversitesi’nden müzik alanında yüksek lisans (1996) ve doktora (2006) dereceleri alarak resmileştirdi. Wenham-Prosser, geleneksel Mevlevi Ayinleri üzerinde çalışmaya ve icraya devam etmektedir.

Kongrede sunulacak bildiriler bilimsel kurulumuzun üyeleri tarafından kör hakemlik sistemi ile seçilecektir.

Özetler 300 ila 500 kelime arasında olmalıdır.

Özetler Times New Roman fontuyla, 12 punto olarak yazılmalıdır. Başlık büyük harflerle yazılmalı ve kalın olmalıdır. Özetlerinizi lütfen .docx formatında yükleyiniz.

Özetler kör hakemlik için hazırlanmalıdır. Metin, yazarın kimliğine ilişkin herhangi bir belirti içermemelidir.

Kongreye bildiriniz ile başvurmak için lütfen aşağıdaki linke tıklayarak formu doldurunuz ve bildirinizi sisteme yükleyiniz.

BAŞVURU İÇİN TIKLAYINIZ.

Kongremize panel önerisi ile de katılabilirsiniz.

Her bir panel oturumu için 90 dakika ayrılacaktır. Panelinizi en fazla üç konuşmacı ile yapılandırmanızı, sunumlar için konuşmacı başına 20 dakika ve her sunumun ardından soru ve cevaplar için 10 dakika ayırmanızı öneririz. Paneller, tartışma için yeterli zaman sağlamak amacıyla üç konuşmacıyı geçmemelidir.

Panel başvuruları, aynı zamanda panel moderatörü olarak da görev yapacak olan Panel Organizatörü tarafından yapılmalıdır. Organizatör şunlardan sorumludur:

Panel konuşmacılarını organize etmek (en fazla üç konuşmacı).
Konuşmacıdan sunum özetlerin toplanması.
Panel önerisini hazırlanması ve konferans sistemine yüklenmesi.
Panelle ilgili tüm iletişimin yalnızca sorumlu yazarla yürütüleceğini lütfen unutmayın.

Öneriler kör hakemlik için hazırlanmalı ve yazar(lar) hakkında herhangi bir tanımlayıcı bilgi içermemelidir.

Panel önerisi 2000 kelimeyi geçmemeli ve .docx formatında sunulmalıdır. Times New Roman, 12 punto ile yazılmalıdır. Başlık kalın ve büyük harf olmalıdır.

PANEL ÖNERİSİ GÖNDERMEK İÇİN TIKLAYINIZ

Program bildirilerin değerlendirilmesinden sonra yayımlanacaktır.

Dr. Murat Çelik

Ankara Üniversitesi

Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi

Felsefe Bölümü

Sıhhiye, Ankara

mca@sanart.org.tr